Povinné ručení – nešetříte zbytečně?

Povinné ručení, neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je pojištění neprávem přehlížené u těch, kteří mají povinnost si ho sjednat. A protože je povinné, málokdo ví, k čemu všemu je dobré, a proč by se jeho sjednání měla věnovat patřičná pozornost. Vzhledem k tomu, že újma, kterou můžeme provozem vozidla způsobit, může dosahovat několika desítek miliónů korun, určitě by lidé neměli volit ten nejnižší limit, tj. 35/35 miliónů Kč.

Když nás klient požádá o to, abychom mu připravili nabídku povinného ručení nebo chce, abychom se podívali na jeho stávající pojištění, které si sjednal u někoho jiného, zpravidla na přepážce, nikdy neuvažujeme o nejnižším limitu. Naopak se snažíme klientovi nabídnout nejvyšší limity, protože nejsou výrazně dražší, ale hlavně obsahují další užitečná připojištění a také lepší než jen základní asistenci. A další benefity, jako je první škoda bez vlivu na bonus, garance ceny v následujících letech apod.

Je třeba počítat s tím, že cena povinného ručení poroste každým rokem o nějaké procento u všech pojišťoven. Proto je důležité zvolit správný produkt. Nedávno mě oslovil klient, že má povinné ručení, a chtěl, abych se na něj podíval, zda by nešlo zlevnit. O smlouvu jsme ho žádal již v létě, začalo ho to zajímat až v době, kdy mu pojišťovna zvedla pojistné na další období z 5 300 Kč na 5 600 Kč ročně.

Po prostudování smlouvy jsem byl doslova v šoku. Klient měl pouze základní limit pojištění 35/35 miliónů Kč a základní asistenci, nic víc. Nikdy bych klientovi tento základní limit plnění nenabídl, a to i z toho důvodu, že ačkoliv je levnější, ve skutečnosti je dražší, a to nepočítám případ, když újma na zdraví včetně ušlého výdělku bude třeba 40 miliónů Kč. Pravděpodobnost je malá, ale je. A nikdo neví, kdy se v této situaci ocitne. V případě tohoto nejnižšího limitu by pojišťovna zaplatila 35 miliónů Kč a klient 5 miliónů Kč, celkem by to bylo zmíněných 40  miliónů Kč. Nerostou totiž majetkové újmy, ale právě újmy na zdraví, ušlém zisku či výdělku.

Klient měl pojištění u renomované pojišťovny. Já mu nabídl pojištění u jiné renomované pojišťovny za cenu 5 300 Kč, v této ceně měl:

  • limit 150/150 mil. Kč
  • právní asistenci 20 000 Kč
  • nadstandardní asistenci v případě poruchy či nehody
  • pojištění trvalých následků úrazu a smrti úrazem pro všechny osoby ve vozidle
  • garantovanou cenu na 3 roky
  • první škodu bez vlivu na bonus

Jak je vidět, nejnižší limit není nejlevnější, resp. je třeba si s pojištěním „pohrát“, aby vyšlo zajímavě. I kdyby pojištění bylo o něco dražší, rozhodně by se klientovi vyplatilo více, protože je při takovém rozsahu za tu cenu levnější. Důležitá není jen cena, ale co za tu cenu máte! A důležité je, aby to byla silná a renomovaná pojišťovna, protože ta bude za vás platit případné újmy, pokud by to nezvládla (třeba v případě krachu), budete je platit vy!