Je multilevel marketing (MLM) ve finančním poradenství o poradenství, nebo o prodeji?

Jistě většina zná velké tzv. finančně poradenské společnosti. Tyto společnosti jsou založeny na MLM, což je velmi efektivní systém na vybudování velké PRODEJNÍ sítě. Skutečné poradenství je však o něčem jiném než jen o prodeji. Tímto způsobem může být prodáván jednoduchý produkt, u kterého není třeba znát moc informací (např. prací prášky a podobné produkty), a v případě, že dojde ke koupi a produkt nemá potřebný užitek či kvalitu, jeho vyhozením netratíme velkou finanční částku.

Finanční produkty a služby výše uvedené předpoklady nesplňují, proto je lepší se prodavačům finančních produktů a služeb zdaleka vyhnout. Existují sice výjimky, nicméně jich je hodně málo. Těmito výjimkami jsou jedinci, kteří jsou už na vyšším stupni v MLM, a nejsou tlačeni k produkci, protože již mají dostatečné příjmy (provize na nižší stupních jsou v MLM firmách směšné a tak se musí nováčci hodně ohánět – na poradenství není čas, znalosti a vědomosti jsou mizivé).

MLM finančně poradenské společnosti např. prezentují, že mají propracovaný systém vzdělávání. Někdy používají v systému vzdělávání i slovo akademie, aby to vypadalo náročně a seriózně. Ze zkušeností se vzdělávacím systémem jedné MLM společnosti musíme konstatovat, že je velkým zklamáním a že o vzdělání se vůbec nedá hovořit. Vyšší úroveň má manažerské vzdělávání zaměřené na lovení nových „duší“. O tom přece MLM je. 🙂

Rozhodně zapomeňte na to, že konzultant či poradce MLM společnosti zná hodně o financích a že má v této oblasti přehled (i když toto pravidlo platí o většině poradců nejen v MLM – pojišťovny, banky atd.). Nováček např. projde školením na JEDNO životní pojištění, podle toho, jaké má daná MLM společnost v oblibě (předpokladem je jednoduchost sjednání a výše provize, o kvality produktu zpravidla nejde). Pojištění majetku, automobilů, zprostředkování hypotéky apod. je však u těchto společností vysoce specializovaná činnost, kterou dělá málokdo. Důvodem je jednak nižší provize (pojištění) a vyšší náročnost. Je jednodušší „psát smlouvy“ (což je výraz, kteří někteří „poradci“ používají v souvislosti se sjednáním smlouvy), než dobře pojistit auto, majetek nebo perfektně vyřídit hypotéku. Pokud narazíte na „poradce“, který říká, že „píše smlouvy“, tak od něj utečte. To se netýká jen MLM společností. Bohužel část jich z MLM přechází za vyšší provizí k servisním společnostem (brokerům), které jsou vhodné jen pro samostatné profesionály. Sepsat smlouvu je jednoduché (to zvládne každý kdo umí číst a psát), problém je v tom, co v ní bude napsáno a jaké budou podmínky. O tom je poradenství.

V MLM firmách není motivací stát se profesionálem v oboru, ale vybudovat si síť spolupracovníků, z jejichž práce byměl ten, kdo si takovou síť vybuduje žít, aniž by musel dělat svoje obchody. Z toho vyplývá, že hlavní činností většiny je lovit další lidi do své struktury (kromě vlastních obchodů – prodejů) na výše zmíněnou ideu, protože sami svými obchody nebudou schopni postoupit na vyšší pozice. Samotný princip MLM je o budování sítě a prodeji, ne o poradenství. Jak poznáte MLM firmu? Vyplývá to z toho, co bylo napsáno: je velká, resp. má hodně spolupracovníků. Taková firma má i velkou fluktuaci (což logicky vyplývá  z výše popsaného, protože mnoho těch (především mladých, ale nejen jich), kteří byli zlákáni vizí, že „pečení holubi lítají do huby“, brzy procitnou a zjistí, že to tak jednoduché není.