Odhadce chtěl zaplatit za odfláknutý odhad

Ti, kdo mají hypotéku, znají situaci, kdy je třeba zajistit odhad zastavované nemovité věci. Některé banky používají interní odhady, některé odhady externích odhadců, někdy používají oba způsoby ocenění. 

Když jsem chtěl o nové banky vyměnit zastavovanou nemovitou věc, jak jsme se při sjednání hypotéky s bankéřem dohodli, musel zajistit odhad u externího odhadce banky.

Důvěřuj, ale prověřuj

Při sjednání hypotéky mně bankéř slíbil výměnu zástavy bez poplatku, nicméně to nedal do smlouvy, i když sliboval, že to zařídí, že to tak bude. Zřejmě si to vymyslel, nebo to odflákl, a šlo mu jen o uzavření obchodu na jeho pobočce. Když jsem chtěl po několika letech zástavu vyměnit, byl problém, měl jsem zaplatit 5 000 Kč. Na bankéře jsem si pak stěžoval u generálního ředitele. Byl jsem pozván na jednání s členem představenstva ještě s dalšími zaměstnanci banky. Dohodli jsme se, že výměna zástavy bude zdarma, jak mi bylo původně bankéřem při uzavírání smlouvy slíbeno. Ale musel jsem si to zařídit sám, ačkoliv to měl udělat bankéř, který to způsobil

Odhadce nebyl profesionál

Kolega, který mně celou záležitost zajišťoval, vybral ze seznamu odhadců banky několik odhadců pro případ, že by některý neměl kapacitu. S jedním se dohodl, domluvily se podmínky a cena, která byla snížena z 3 500 Kč na 3 000 Kč.

Odhad měl být za týden hotový, když nebyl, byl odhadce kontaktován. Odhadce se vymlouval, že má nějaké rodinné oslavy, pak zas že má něco jiného atd. Celkově neprofesionální přístup. Nakonec byl odhadce přinucen odhad udělat v přiměřené lhůtě. Při dohodnutí termínu a místa převzetí, nezapomněl odhadce mému kolegovi říct, abych si vzal v hotovosti 3 000 Kč na zaplacení odhadu. Sejít jsme se měli na čerpací stanici. Kolega mu řekl, že zaplatím fakturu bezhotovostně.

V dohodnutý den a hodinu jsem čekal v autě na dohodnuté čerpací stanici. Byla už tma. Předání vytištěného odhadu proběhlo rychle a na požadavek úhrady jsem sdělil odhadci, že zaplatím fakturu bezhotovostně. Moc se na to netvářil.

A protože jsem zvyklý kontrolovat dodané služby, zkontroloval jsem i zda odhad obsahuje správné informace. To, co jsem zjistil, bylo pro mě šokující.

Údaje v odhadu nesouhlasily se skutečností

Informace uvedené v popisu nemovité věci byly z jiného odhadu a vůbec nesouhlasily se skutečným stavem. A nešlo jen o to, že okna nebyla plastová, ale dřevěná eurookna. Popis byl na jinou nemovitost! A to i přes to, že jsem odhadci poslal původní odhad v elektronické podobě, takže informace mohl jen zkopírovat a nemusel je zjišťovat.

Odhad jsem tedy u odhadce reklamoval. Odhadce slíbil dodat odhad bez vaz v určitém termínu. Bohužel ani odhad, který byl dodán jako opravený, byl opět vadný a obsahoval chyby.

Druhý odhad jsem opět reklamoval. Odhadce však již nereagoval, odmlčel se a bezvadný odhad nedodal. Asi nebyl zvyklý, že někdo chce za své peníze bezvadnou službu, resp. nebyl zvyklý, že někdo odhad kontroluje. Pro mě je to samozřejmost. Ale doufám, že nejen pro mě. Vzhledem k tomu, že odhadce nedodal službu, která byla objednána v bezvadném stavu, nebyl ani důvod cokoliv platit. Odhadce ani pak žádné peníze zaplatit nechtěl. Zřejmě si byl vědom, že to prostě nezvládl.

Na odhadce jsem si v bance stěžoval. Banka jako náhradu zajistila zdarma interní odhad. Odhadce však pro banku zřejmě pracuje dosud.

Dovedete si představit, co by se stalo, kdybych zaplatil odhad hned při jeho převzetí? Vzhledem k jeho jednání mám obavu, že moje peníze by mi nevrátil a ani bych neměl bezvadný odhad. Bance by odhad sice stačil, ale já má rád bezvadnou práci, mám rád profesionály a také podle toho jednám. A co vy? Také vyžadujete profesionální práci? Záleží jen na vás, s kým budete v jakékoliv oblasti spolupracovat. Nebo se spokojíte s průměrem a nekvalitou?