Přepážka jako záruka serióznosti?

Mnoho lidí si myslí, že pokud budou řešit své finanční záležitosti na přepážkách bank, pojišťoven a dalších finančních institucí, budou mít nezávislou radu apod. Paní či pán za přepážkou je přece zaměstnanec a nemusí prodat produkt, zatímco finanční zprostředkovatelé žijí jen z provizí a proto musí vždy prodat.

Nebudeme rozebírat kvalitu jednotlivých zprostředkovatelů (někteří jsou skutečně jen tvrdí prodejci a o financích nevědí skoro nic), ale srovnáme pozici zaměstnance a OSVČ. Ano, zaměstnanec má svoji mzdu, kterou dostane, nicméně platí, že ji nedostane jen tak bez toho, aniž by se o ni zasloužil, resp. nikdo mu mzdu nebude platit, pokud si na ni nevydělá. Jinými slovy je zaměstnanec hodnocen podle toho, kolik prodá, resp. podle toho dostane odměny. Když neprodá, dostane jen mzdu bez odměn? Možná jeden, dva měsíce, pak o svoje místo přijde.

Motivace prodat je tedy u zaměstnance větší než u OSVČ. Teď nemáme na mysli OSVČ v multilevelu, na které je také činěn velký tlak na prodej.

Mimochodem, všimli jste si, že když jdete něco vyřídit do pojišťovny, banky, dokonce i na poštu, tak se vás zeptají, jestli máte toto a tohle, popř. támhleto… Přesně tak, prodávají, musí, jsou to zaměstnanci, jinak by jimi nebyli.

Dalším důležitým faktorem je kvalita a pravdivost poskytnutých informací. Bohužel máme velmi špatné zkušenosti především u bank. Velmi často se stává, že bankovní pracovníci neznají nejen zákony a právní úpravu poskytovaných služeb a produktů, ale dokonce ani informace o danou bankou poskytovaných produktech a službách (a to ani v případě, že se na tyto produkty specializují). Je běžné (a zároveň velmi smutné), že máme lepší přehled a znalost bankovních produktů než samotní (i specializovaní) zaměstnanci bank. O tom, že pracovníci jedné banky mají přehled o trhu a konkurenci a jejích produktech, si můžete nechat jen zdát. A nikdo vám pochopitelně neřekne, že konkurence má lepší službu nebo produkt. Vždy vám (ať už zástupce jedné banky či jedné pojišťovny apod.) řekne, že ten jejich produkt či služba je nejlepší na trhu. Jinak by přece neprodal. Ale to se vracíme na začátek článku.