Tragická neznalost pracovnice přepážky

Tak jsme opět zavítali do pobočky finanční instituce. Tentokrát jsme byli řešit penzijní připojištění se státním příspěvkem. Protože jde o penzijní připojištění v rámci jedné finanční skupiny, k obsluze klientů se využívají přepážky mateřské pojišťovny. Navštívili jsme pražskou pobočku na Smíchově.

Vzali jsme si lístek s pořadovým číslem. Přestože jsme si vybrali z nabídky na terminálu penzijní připojištění, dostali jsme se k pracovnici, která k tomu nebyla kompetentní. Sdělila nám, že kolegyně, která je specialistou na penzijní připojištění, má nyní klienta. Požádala nás, jestli bychom nemohli přijít za půl hodiny. Souhlasili jsme.

Pracovnici, která byla specialistou na penzijní připojištění, jsme vysvětlili, že chceme požádat o výplatu výsluhové penze. Zajímalo nás, po jakou nejkratší dobu lze penzi vyplácet, protože jsme neměli zájem o výplatu jednorázového vyrovnání, a to z daňových důvodů. Nepochopila, o co nám jde, pletla si výsluhovou penzi a starobní penzi. Netušila, že pro výplatu obou penzí (starobní i výsluhové) lze zvolit dvě možnosti: jednorázové vyrovnání a penzi. Nevěděla, že v případě jednorázového vyrovnání se z příspěvků zaměstnavatele platí daň, zatímco v případě výplaty formou penze se příspěvky zaměstnavatele nedaní. Její reakce byla, že je to jedno, že to klienta nemusí zajímat, protože dostává již zdaněné peníze. Takže podle této specialistky na penzijní připojištění je jedno, jestli klient dostane příspěvky zaměstnavatele v plné výši nebo jestli dostane jen 85 %! To je opravdu rada „profesionála“ k nezaplacení. Vůbec nepochopila, že nejde o to, jestli musí peníze zdanit klient nebo penzijní společnost, ale o to, že klient dostane o 15 % méně!

Ačkoliv nás zajímala nejkratší možná doba výplaty výsluhové penze, tedy poměrně jednoduchý údaj, který by jako specialista měla vědět, pracovnice to nevěděla a volala do penzijní společnosti. Prakticky nevěděla vůbec nic a vše, co nám řekla a bylo správně, tak to byly informace přímo z penzijní společnosti, které získala telefonickým rozhovorem.

Vrcholem bylo, že nebyla schopná ani vyplnit správný formulář. Místo formuláře, kterým se žádalo o výplatu formou penze, vyplnila formulář, kterým se žádalo o výpatu formou jednorázového vyrovnání. Když jsem jí na to upozornil, řekla, že má k dispozici jen tento formulář. Zajímavé je, že na webu této penzijní společnosti jsou veřejně přístupné oba typy formulářů!

Bohužel jsme měli dojem, že zmíněná specialistka, je ženou, která šla náhodou kolem zmíněné pobočky, vstoupila dovnitř a sedla si za přepážku. Její znalosti byly na úrovni běžného občana. To je i důvod proč běžný občan není schopen posoudit úroveň znalostí. K tomu by musel mít vyšší úroveň znalostí, ale to už by si pak mohl všechno dělat sám (nejen spravovat své finance). Ono se to totiž týká i jiných oblastí života, např. právní služby, řemeslné služby atd.

Stále ještě bezmezně důvěřujete pracovníkům za přepážkami, kterým svěřujete své peníze?